Projecten

 

• Welcom; Amsterdam communiceert»

Projectleiding over de nieuwe website van de Amsterdamse communicatievereniging Welcom...

 

• Gastheerlijkheid.nl »

nieuw: Inspirerende ervaringen in Nederlandse hotels en restaurants...

 

• The Soapbox »

Inspirerende sprekers, dagvoorzitters, discussieleiders, presentatoren en coaches...

 

 

 

 

Terug

 

Persbericht 2010: Electoraat verzorgt Wilder`s online campagne (6 juli 2010)

Spraakmakende conclusies tijdens seminar ‘Spindoctoring & Framing’ van VSA Communicatietrefpunt Amsterdam
Het seminar ‘Spindoctoring & Framing’ van VSA Communicatietrefpunt, dé branchevereniging voor communicatiespecialisten in Groot Amsterdam, leverde een aantal interessante conclusies op. Wetenschapper Chris Aalberts vindt ‘spinning’, het verdraaien van waarheden om een bepaald beeld te scheppen, overbodig. Volgens social media expert Thijs Sprangers hoeft Geert Wilders zich geen zorgen te maken. “Er wordt zoveel over hem en de PVV getwitterd, dat wij allen zijn online campagneteam vormen.” Kirsten Verdel, die mede de Obama campagne vormgaf, vindt het neerzetten van een bepaald frame, het beeld, zo belangrijk, dat je er voor moet zorgen, dat niemand daarmee aan de haal gaat. “Als je een frame uitkiest, stick to the message!”

Spindoctoring is in het kort het verdraaien van de waarheid. “Er zit iets niet authentieks in”, vindt Thijs Sprangers, expert in het gebruik van online media. Het wordt steeds vaker toegepast, maar volgens wetenschapper/docent politieke communicatie Chris Aalberts van de Erasmus Universiteit Rotterdam kun je nauwelijks van specialisten spreken. Voormalig staatssecretaris Jack de Vries (CDA) wordt alom beschouwd als de ware Nederlandse spindoctor, “maar zijn eigen waarheid kon hij niet verdraaien toen bekend werd dat hij er een buitenechtelijke relatie op na hield. Feitelijk zijn communicatieadviseurs de echte spindoctors, want zij bepalen welk nieuws we tot ons krijgen en vertellen daarna aan de meest invloedrijke media ook nog eens hoe het nieuws geduid moet worden.” Maar in het huidige politieke landschap blijkt dat partijen zich niet werkelijk van elkaar onderscheiden. “Neem alle middenpartijen. Ze hebben allemaal wel iets van de ander. Hun boodschap is nauwelijks authentiek te noemen. Standpunten zijn onvoldoende onderscheidend, waardoor je bij veel partijen nauwelijks nog het verschil ziet.” Zijn conclusie is dan ook dat Nederland beter af is zonder spindoctors en dus met veel minder communicatieadviseurs af kan.

Geert Wilders heeft met zijn PVV de meest authentieke boodschap, vinden Chris Aalberts en Thijs Sprangers. Of je het ermee eens bent of niet, je weet waar je met hem aan toe bent, stellen beide experts. Sprangers beschouwt dagelijks alle politieke uitingen op het internet en constateert dat politici online media nog onvoldoende inzetten en soms zelfs onderschatten. “Minister Camiel Eurlings zette bij de kilometerheffing volledig in op de ANWB, maar hij onderschatte de kracht van social media op internet, die met een tegengeluid kwamen.” Waar de meeste politici en partijen sociale media nodig hebben om hun boodschap te verkondigen, doet de PV hoegenaamd niks met social media als Twitter, Facebook en fora. “Dat heeft Geert Wilders ook niet nodig. Hij doet zelf bijna niks met social media, want het publiek, zowel voor- als tegenstanders, doet dat wel. Wij zijn feitelijk het social media campagneteam voor Wilders’ PVV.”

Tijdens de verkiezingsstrijd gebruikte Barack Obama juist social media om bepaalde doelgroepen te bereiken, bij wie ze daarvoor minder wisten door te dringen. “Bij iedere doelgroep moet je kijken naar de middelen die je inzet”, stelt Kirsten Verdel, die zowel voor de PvdA, als voor Obama in Amerika campagne voerde. Verdel ging dieper in op het neerzetten van een bepaald beeld, het framen. “Als je voor een bepaald beeld kiest, moet je je aan je boodschap houden: stick to your message”, aldus Verdel. “Dat was één van de problemen van de PvdA in 2006 bijvoorbeeld, toen de boodschap was: de PvdA is sociaal en het CDA niet. De PvdA had toen dus niet over de Armeense genocide moeten praten. Dat viel buiten dat frame. Ook moet je proberen je boodschap zoveel mogelijk te controleren. Obama gaf bijvoorbeeld de laatste drie maanden van zijn campagne in 2008 geen enkel interview. Daardoor hoefde de uiteindelijk gekozen president geen lastige vragen meer te beantwoorden.” Ook in 2010 ging het mis bij de PvdA, volgens Verdel. “Toen Job Cohen een sterke speech bij zijn presentatie had gegeven met een frame dat stoelde op de termen sociaal en staatsman, verscheen hij ’s avonds bij Pauw & Witteman in het programma. Door daar te gaan zitten gaf hij gelegenheid om het frame, dat nog broos en nieuw was, te wijzigen. Bij P&W werden vragen gesteld over zijn economische kennis en kwam hij onervaren over. Weg was het beeld van de staatsman. Vragen kun je niet sturen, boodschappen wel!”

“Met de verkiezingen zo kort geleden en de huidige formatie van een nieuw kabinet wilden we communicatiedeskundigen in Groot Amsterdam inzicht verschaffen in de wereld van spindoctoring en framing”, vertelt Ronald Heister, voorzitter van VSA Communicatie Trefpunt Amsterdam. “De aanwezige communicatiespecialisten discussieerden er flink op los met de keynote speakers en kregen van verschillende kanten inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden van spindoctoring en framing in het huidige politieke landschap. Eén van de andere conclusies van de avond was dat Kirsten Verdel vertelde dat het voor communicatiespecialisten steeds moeilijker wordt om boodschappen te zenden door de overvloed aan informatie. Thijs Sprangers stelde terecht dat community managers steeds meer de rol van communicatieadviseurs overnemen om die informatie te stroomlijnen naar de doelgroepen via communities. Social media zijn niet meer weg te denken uit de communicatie en voor ons als communicatievereniging nog meer het bewijs dat de communicatie continu onderhevig is aan veranderingen. Communicatiedeskundigen blijven zich ontwikkelen en zijn nooit uitgeleerd.”

VSA Communicatie Amsterdam is hét platform van communicatieprofessionals die wonen of werken in Groot Amsterdam op de terreinen overheid, overig non-profit, bedrijfsleven en/of als zelfstandig ondernemer. De Amsterdamse VSA onderscheidt zich door haar landelijke voorbeeldfunctie (toonaangevend) in het communicatiekennis verzamelen, -kennis delen en - kennis verspreiden in een veranderend communicatielandschap.

VSA Trefpunt Amsterdam: www.welcomamsterdam.nl
Chris Aalberts: www.chrisaalberts.nl
Thijs Sprangers www.krem.nl
Kirsten Verdel: www.locuta.nl


------------------ Noot voor de redactie (niet voor publicatie) ----------------
Voor meer informatie:
Ronald Heister, voorzitter, 06 -53 75 73 77 of Jacques Happe, bestuurslid Nieuws, Pers & Publiciteit, 06 – 55 111 975.
VSA Communicatietrefpunt Amsterdam, Weteringschans 223, 1017 XH Amsterdam: www.vsatrefpunt.nl.
Kirsten Verdel: 06 – 24 52 44 37, Chris Aalberts: 06 – 48 79 39 96, Thijs Sprangers: 06 – 24 68 84 39


Dit persbericht is gemaakt door: Highlow Communications, 06 - 55 111 975.


©1986-2011
Highlow Communications
Pastorielaan 128
3828EV Hoogland
T: 033 2010046
M: 06 55111975
E: contact • KvK 32149308
BTW NL184637739B02 tumblr visitor stats